Prostorově
vybavený hlídač Šára si odplivnul před budovou, kde pracoval a vyfoukl
průhledný cigaretový kouř. Jak kdysi ještě jako student tolik miloval výstavní
prostory a divadelní foyer. Architektura za nic nemůže, ale všichni ti umělci a
jejich prostoduché kecy zaobalené do honosných, květnatých vět plných
uměleckých frází. Ti mu byli ze všeho nejvíc protivní. Ale všemu tomu tlachání
na vernisážích se musel ještě vysmívat jejich dílům. Nikdo normální je přece
nemohl kupovat. Koupili je vždycky umělcovi známí, protože v čem tihleti
umělci byli leda tak dobří, tak v přesvědčování o tom v jaké jiné
dimenzi a sféře se pohybují jejich díla oproti těm předešlým. Přičemž v jiné
dimenzi se nacházeli leda tak při svém tvoření posilnění notnou dávkou absintu.
Šárovou
kariérní zkázou byl nedostatek patolízalství a snaha přijít každé nekalé věci
na kloub. Téměř ihned po škole jako premiant nastoupil na doporučení svého
profesora na odbor kultury a památkové péče v Brně. Jeho nadřízený si jej
zprvu velmi vychvaloval a Šára odváděl skutečně kreativní činnost, která měla
ohlas. Bohužel nadřízený Pánek byl velký milovník žen a jeho plat nestačil na
pokrytí výdajů všech milenek a začal bezostyšně ukrajovat z rozpočtu,
který se Šára snažil tak dlouhou dobu navýšit. Ve své podstatě na tento fakt
nahlas upozornil své kolegy až Šára, ale s odstupem času zjistil, že za
mlčenlivá ústa kolegů mohou jisté sociální výhody, kterými je Pánek uplácel.
Šára se s velkou vervou pustil do rázného jednání v této záležitosti.
Až jednoho dne mu zkrátka přistála na stole výpověď.
Orodoval, kde se dalo, ale všude mu bylo odpovězeno jen
alibistickým pokrčením ramen. Po probděných nocích a tříměsíčních pravidelných návštěvách
putyk se smířil s krachem. Začal si hledat práci, avšak velmi rychle
pochopil, že Pánek zašel dál a počastoval ho špatnými recenzemi a jako vsuvku
si přidal, že je impotent, což vedlo k potlačovanému smíchu vedoucích u
samotných pohovorů. Šára opět začal chodit do hospody, protože už nemohl ustát
takové hanebné a lživé ponížení. On a impotent. Pro samé přetrhnutí se a
pracovní vytíženost neměl ani možnost seznámit se s nějakou ženou. Jednoho
večera však do putiky přišla rozjívená partička. Šára se seznámil s pohlednou
dívkou, pozval ji na pití a ne jen na jedno a domluvili se na brzké shledání.
Šára si říkal, že alespoň žena by jej mohla od nespravedlnosti světa nějak rozptýlit,
jenže co čert nechtěl, ona byla bývalou Pánkovou milenkou, jak se později
dozvěděl.
Šára opět upadl do deliria. Hospodský si k Šárovi jako
každý večer na chvíli přisedl, ale tentokrát mu dal tip na práci. Že prej jeden
chlapík, co občas přijde na pivo, hledá do muzea, které řídí, hlídače. Šára
nadšený a již částečně finančně vycuclý ihned na druhý den do muzea zašel. Na
šéfa velmi zapůsobilo, jak je Šára uvolněný, ale hlavně jak podobné jsou jejich
názory i vkus na umění.
Byl přijat…
Šára šel
po své cigaretě ještě zkontrolovat, zda jsou všechny vnitřní dveře zamčené.
Když si ze šatny bral kabát, uslyšel slabé zapištění. Skoro jako pískle, nebo
malé štěně. Zkontroloval všechna možná místa, kde by se to ono mohlo nacházet.
Třeba někdo v látkové tašce, nebo přepravce zapomněl…
Nic. Nikde žádné zvíře nenašel. Dny ubíhaly a Šára začal
šílet z neidentifikovatelného pískotu, který se s ním loučil při
každém zavírání muzea.
Žádné komentáře:
Okomentovat