"Participativní projekt Jany Kapelové s ambivalentním názvem "Volný pracovní čas" hledá mezery a modely pracovních subverzí. Autorský výzkum se zamýšlí nad "prostředím" vytvářeným zaměstnavatelem pro zaměstnance, kteří svými realizacemi ignorují nebo vzdorují imperativu pracovní etiky hlásající rychlost, výkonnost, a iniciativnost.
Seberealizace je v klasické Maslowově teorii potřeb na vrcholu hierarchie. To, že si zaměstnance dokáže odtrhnout, ať už tajně nebo jako veřejné tajemství, kousek "času pro sebe", považuje Kapelová za osobní zisk, zvláště pokud zaměstnanci samotný "pracovní čas" nic takového neposkytuje. Vyzvala své známé a jejich prostřednictvím další osoby k "přiznání se" ke kreativním tajným dílům (poezie, próza, objekty, kresby, knížky, společenské hry apod.) vytvořeným výlučně v práci, často s mimikry pracovní náplně. Získaný objekt doplňuje o jejich výpověď, která se váže k předmětu tvořivé činnosti.
"Volný pracovní čas" je kreativní a zřejmě často jediná dostupná forma, jak si zaměstnanci můžou prosadit svůj zájem oproti zaměstnavateli, který chce co nejvíc práce (v souladu s tím, co se má v podniku dělat), za co nejméně peněz.
Vystavené objekty tak vznikly mimo oficiální strukturu pracovní náplně, v době, kterou ani nelze označit za volný čas, ani za čas pracovní. Projekt se pak zaměřuje na výtvory generace lidí, kteří své první pracovní zkušenosti získali zejména v 90. letech."
Jana Písaříková
Juraig |
Luboš Medveď |
anonym |
R.S. |
Samuel Marec |
anonym |
Pavlína Cahová |
Memfer |
Vieroslava Leitmanová |
Martina Minorová |
anonym |
anonym |
Linda Jamborová |
Dušan Veselovský |
v Galerii Mladých je k vidění Mechanický dokument Dominika Gajarského.
"Předobrazem Mechanického dokumentu jsou reálná prostředí nebo stylizované momenty ze života výrazné osobnosti československého meziválečného období, taneční choreografky a představitelky moderního tance, Milči Mayerové. Její působení je úzce spjato s představiteli české avantgardy.
Výjevy fotografované Dominikem Gajarským, manipulace s geometrickými motivy nebo parafráze konkrétních děl z okolí tvůrců a přátel Milči Mayerové se stávají formou obrazového průvodce.
V důsledku vzniklá série diapozitivů nemá charakter archivního dokumentu nebo portrétu, ale spíše studie estetického kánonu moderny.
Osud a životní prostor konkrétní osoby se stal východiskem k analýze geometrické abstrakce, kompozice, ale i nahodilé tvarové zástupnosti na základě podobnosti předmětů. I přes toto zobecnění zůstává dílčí obsahovou rovinou v Gajarovského Mechanickém dokumentu dobové zákulisí, vztahy, stavby, manifesty a zároveň i současnost, či přátelstvím s příbuznými Mayerové."
foto Milči Mayerové z knihy 'Abeceda' |
kniha Abeceda od Vítězslava Nezvala, typografické úpravy, fotomontáže a obálku navrhl Karel Teige |
zdroj dvou "černých fotek" z www.galerie-tic.cz
a v poslední části - Galerii Kabinet - Ivan Svoboda a Mira Gáberová představují filmovou 3D projekci Behind the Tree.
"Divácká zkušenost s 3D filmovou projekcí je ambivalentní: jedná se jen o další z řady technických atrakcí, současně o fascinující posun k autenticitě zobrazení. V projektu Ivana Svobody a Miry Gáberové se pojí pobavená ironie a zaujetí právě touto "podezřelou" technologií. Tematizace 3D se odehrává na více úrovních - například v poukazu na nedokonalost a specifika zrakového vnímání, ale i technických vymožeností nebo v naznačení historicko kulturních vazeb mezi 2D a 3D obrazem.
Docházíme k paradoxu, kdy zobrazení trojdimenzionální reality prostřednictvím 3D technologie působí nepřesvědčivě a 2D, respektive 2,5D, obraz klasické filmové projekce na plátno je stále "neúčinnějším řešením".
Výstavní instalace odkazuje k principům optické iluze filmu a konstruování mizancény. Výstavu lze vztahovat ke kurátorskému projektu "Křehké kino" v Galerii Mladých s ohledem na reflexivitu média filmu i kinematografie jako kulturního průmyslu."
zdroj prvních dvou fotek z www.galerie-tic.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat